Haterii. Acești oameni despre care auzim și pe care îi întâlnim tot mai des în ultima perioadă. Și în toate domeniile. Sau care au fost dintotdeauna pe fața Pământului, dar pe care nu avusesem ocazia să-i cunoaștem. Dar cine sunt, mai exact, și care e scopul lor în viață? Când îi întâlnim și cum îi gestionăm? Iată câteva exemple…
Sâmbăta trecută am luat parte la un workshop organizat de către Ana Nicolescu (mămică bloggeriță – www.mamicaurbana.ro) și Digital Parents Talk, powered by Parenting PR, unde subiectul de dezbatere l-au reprezentat haterii. Cine sunt ei, de unde apar, cum acționează, cum îi gestionezi, te bucuri sau nu dacă îi ai, sunt direct proporționali cu succesul de care te bucuri și o mulțime de alte lucruri interesante pe seama acestui subiect.
Chiar eram interesat să aflu care este părerea specialiștilor Ioana Agachi – Psihoterapeut și Ana-Maria Diceanu – Senior Partner și Head Of Crisis Department @ GMP PR despre acest fenomen și cum oare definesc ele această tipologie de persoane.
Ioana Agachi – Psihoterapeut și trainer ne-a învățat cum am putea să definim haterii și ce se petrece în mintea lor
Din punctul meu de vedere, haterii sunt oameni prea leneși ca să își urmeze visurile. Oameni cu scuze de genul „tu ai avut noroc”, „atât am putut”, „da, mă, dar ce eu am relațiile tale?”, „da, dar… orice”, „nu cred că a reușit de unul singur…” și exemplele pot continua. Oameni pentru care e mult mai important să găsească greșeala din ograda celuilalt. Când ar putea să se preocupe de bunăstarea propriei vieți și de realizările pe care le-ar putea face în timpul în care vânează oameni de care să se ia în online.
„Cred că haterii sunt oameni prea leneși ca să își urmeze visurile!”
Și mai cred că haterii sunt doar persoanele care ajung să te înjure, să te umilească, să răspândească hate la adresa ta mai departe fără să aibă un motiv real. Nu oamenii care au păreri diferite de a ta și atât. În fond, e normal ca oamenii să gândească diferit și este perfect în regulă să dezbatem tot felul de subiecte. Asta înseamnă comunicare, schimb de informații, iar de multe ori putem avea de învățat din toate acestea. Când se trece la exprimări „hardcore”, atunci avem o problemă.
Ana, soția mea, spune o chestie interesantă: „Românul s-a născut hater.” Eu cred că a ajuns să fie așa din cauza involuției de care a avut parte societatea. S-a propagat în timp ideea de individualitate și nu cea de echipă. Școala românească învață copiii să fie mai buni decât ceilalți, nu să lucreze în echipă. Nu le spune că suntem cu toții la fel de buni, dar fiecare dintre noi are un har aparte. Pe care ar trebui să îl descoperim și să îl dezvoltăm cu ajutorul lor.
„Școala românească ne cam ajută să devenim hateri!”
Și, uite așa, cresc persoane și personalități care se bat cu pumnii în piept că nu există alții mai buni. Iar când cineva apare cu o chestie interesantă, care inovează, care e out of the box… BAM! Dăm în el. Găsim explicații, scuze, motive, în loc să ne bucurăm că alții sunt plini de idei, de curaj, de atitudine și să ne motivăm cu ajutorul lucrurilor și al oamenilor mișto pe care îi descoperim în jur.
I0ana Agachi descrie haterii într-un mod interesant:
H – Having
A – Anger
T – To
E – Everyone
R – Reaching
S – Success
Sau, conform Urban Dictionary:
Hater: O persoană care nu se poate bucura de succesul alteia, astfel încât devine un scop pentru ea expunerea defectelor persoanei de succes.
Deci, vedem foarte des cuvântul „succes”. Dar cine hotărăște că persoana vizată de hatereală se bucură de succes? De fapt, e un termen super relativ, nu-i așa? Pentru mine, succesul înseamnă ceva și sunt foarte sigur că pentru alți oameni el înseamnă cu totul altceva. Deci, dacă haterii se activează când „miros” succes, înseamnă că, de fapt, așteaptă cel mai mic motiv ca să activeze ceva ce există deja în ei: frustrarea, dacă mă întrebați pe mine.
Ana-Maria Diceanu – Senior Partner și Head Of Crisis Department @ GMP PR ne-a învățat cum să gestionăm haterii
De la Ana-Maria Diceanu aflăm că haterii sunt de mai multe tipologii:
1 – Manipulatorul
Acesta scoate totul din context și vrea să folosească aceste lucruri împotriva ta.
2 – Parlamentarul
Iubește să argumenteze… dezbate fiecare situație și o întoarce pe toate părțile pentru a te contrazice.
3 – Atotștiutorul
Se crede Wikipedia comentariilor… Este singurul care le știe pe toate și nu greșește niciodată. 🙂
4 – Cel care insultă
Se ia de oricine fără motiv, înjură și se comportă ca și cum ai merita toate astea… Face orice ca tu să te simți prost în pielea ta…
5 – Cel care se răstește
Îl recunoști ușor… nu se poate abține SĂ NU SCRIE CU CAPSLOCK!
6 – Polițistul gramatical
Motto: „Nici o greșeală nu scapă neamendată!” Uită că suntem oameni și sunt N motive pentru care putem greși din acest punct de vedere. El taxează direct!
7 – Afectatul
El ia o glumă, o parodie, ceva cu umor și îl transformă într-o controversă… Se simte direct afectat de povestea ta și face un caz din asta.
Cam multe tipologii, nu-i așa? Dar, dacă stați să vă gândiți, îi cam recunoașteți pe fiecare dintre cei menționați mai sus prin lumea online…
Ce putem face în privința lor?
Ca orice om normal, care se străduiește să facă lucruri frumoase, utile, inspiraționale, mă simt afectat atunci când văd că cineva scrie prostii doar de dragul de a o face. E normal, mai ales când e vorba de munca ta la mijloc, de dăruire și de pasiune. Dar, așa cum ne-au sugerat și specialistele de mai sus, cel mai bine ar fi ca, înainte de toate, să tragem aer în piept. Adânc. De mai multe ori!
„Haterii nu trebuie să primească apă la moară!”
Să ne dăm la o parte și să analizăm situația. Merită să le dai apă la moară? Sigur că nu. Aici sunt total de acord. Ar înseamna să pierdem foarte mult timp și energie făcând asta. Cel mai bine este să ne vedem de treaba noastră în continuare. Să realizăm că problema nu suntem noi, ci ei. Tot ce scriu ei urât acolo nu este despre noi, e despre ei, reprezintă imaginea lor, nicidecum a noastră.
Ana Nicolescu – Parenting PR, blogger www.mamicaurbana.ro, una dintre organizatoarele workshop-ului în care haterii au avut rolul principal
Bineînțeles, există și cazuri în care lucrurile pot lua o întorsătură foarte neplăcută: dă SHARE-uri în grupuri ca să te denigreze, vorbește urât despre tine pe oriunde apucă etc. Nu a fost cazul în ceea ce mă privește, dar au existat situații cu care alte persoane s-au confruntat. Atunci puteți să purtați o discuție în privat cu persoana respectivă. S-ar putea să își schimbe părerea despre voi, odată ce apucă să vă cunoască realmente. Atenție, însă! Nu duceți niciodată conflictul în zona publică. Nu face bine nici uneia dintre părți.
Dacă v-ați confruntat vreodată cu o situație în care cineva a considerat că e în regulă să vă jignească și nu știați cum să o gestionați, sper ca toate lucrurile despre care v-am povestit mai sus să vă ajute într-un fel sau altul. Pe mine m-au ajutat să-mi dau seama că e corect felul în care gândesc. Eu sunt întotdeauna pe PEACE MOOD, așadar caut să nu mă implic niciodată în conflicte. Pentru că prefer să-mi gestionez altfel energia și pentru că nu sunt scandalagiu. Și nici nu am de gând să devin vreodată unul. 🙂
Mulțumesc, Ana Nicolescu & Parenting PR pentru invitație. Mulțumesc, Ioana Agachi și Ana-Maria Diiceanu pentru inspirație. Mulțumesc partenerilor, Philips Avent, Immochan, Atelierele Ilbah și Profructta pentru că le-au ajutat pe fete să pună în practică un nou workshop reușit.
Cu drag, DaddyCool!
Foto: Mihai Răitaru